Warning: include(/home/procar/ftp/flamingwheels.pl/forum/vendor/lusitanian/global.php): failed to open stream: No such file or directory in /home/procar/ftp/flamingwheels.pl/index.php on line 8

Warning: include(): Failed opening '/home/procar/ftp/flamingwheels.pl/forum/vendor/lusitanian/global.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/php:/usr/share/pear') in /home/procar/ftp/flamingwheels.pl/index.php on line 8

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/procar/ftp/flamingwheels.pl/index.php:8) in /home/procar/ftp/flamingwheels.pl/includes/mambo.php on line 421

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/procar/ftp/flamingwheels.pl/index.php:8) in /home/procar/ftp/flamingwheels.pl/includes/mambo.php on line 830

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/procar/ftp/flamingwheels.pl/index.php:8) in /home/procar/ftp/flamingwheels.pl/index.php on line 220

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/procar/ftp/flamingwheels.pl/index.php:8) in /home/procar/ftp/flamingwheels.pl/index.php on line 221

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/procar/ftp/flamingwheels.pl/index.php:8) in /home/procar/ftp/flamingwheels.pl/index.php on line 222

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/procar/ftp/flamingwheels.pl/index.php:8) in /home/procar/ftp/flamingwheels.pl/index.php on line 223

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/procar/ftp/flamingwheels.pl/index.php:8) in /home/procar/ftp/flamingwheels.pl/index.php on line 224
FlamingWheels.pl - Pontiac Firebird 3gen
header image
Start
Spis stron
Pontiac Firebird 3gen
Strona 2
Strona 3
Strona 4
Strona 5
Strona 6
Strona 7
   1982 rok był początkiem 3-ciej generacji ognistego ptaka. Samochód został kompletnie odmieniony, całe nadwozie zostało opracowane w tunelu aerodynamicznym. Przednią szybę pochylono pod kątem 62 stopni. Współczynnik oporu powietrza wynosił 0,323 , w tym czasie był to absolutny rekord świata dla samochodów tej klasy, za co nadwozie odznaczono medalem! Nowe auto miało mniejszy rozstaw osi i wagę zmniejszoną do 2800 lb. Zawieszenie uległo znacznej poprawie. Z przodu zastosowano kolumny MacPherson`a.
Firebird otrzymał nowe, sportowe siedzenia, a tylna kanapa mogła być teraz składana, powiększając przestrzeń ładunkową. Bardzo rzucającą się w oczy zmianą były otwierane światła. Wiele elementów było tradycyjnie dzielone z modelem Camaro, w tym silniki V6 i V8, które dla obu modeli wytwarzał teraz już tylko Chevrolet.
 
   Wprowadzając na rynek 3-cią generację Pontiac ograniczył ofertę do jedynie trzech modeli. Były to: Firebird, Firebird S/E ( Special Edition) i oczywiście nieśmiertelny Trans Am. Podstawowego Firebird`a wyposażano w rzędowy silnik czterocylindrowy o poj. 151 cali3 ( 2,5 litra). Silnik ten dysponował mocą zaledwie 90 km. Nowego Firebird`a S/E wyposażano w silnik V6 o poj.173 cali3 ( 2,8 litra) o mocy 105 km. Wersja S/E posiadała luksusowe wnętrze. Felgi ( 14 x 7 lub 15 x7 ) malowano na kolor nadwozia. Trans Am oczywiście otrzymał silniki V8. Do wyboru były dwie jednostki o poj. 305 cali3 ( 5 litrów). Pierwsza, o kodzie LG4 dysponowała mocą 145 km, a druga ( LU5 )dzięki zastosowaniu systemu „crossfire injection” ( podwójne throttle body) osiągała 165 km, silnik ten łączony był tylko z automatyczną skrzynią biegów.

Dodatkowo Trans Am otrzymał mały spojler na tylną klapę, malowany tylko na czarno ( tak jak i lusterka) i specjalną maskę z dużym „garbem” od strony kierowcy. Jeśli komuś zależało na dobrym hamowaniu mógł zamówić opcję WS6 ( 4 hamulce tarczowe). W tym roku Pontiac wypuścił jeszcze specjalną wersję Trans Am`a – Recaro T/A. Samochody te wyposażono w siedzenia firmy Recaro. Wszystkie wozy pomalowano na czarny kolor ze złotymi pasami na dole nadwozia. Na klamkach umieszczono napisy Recaro T/A aby auta można było łatwo rozpoznać.

Jeśli komuś nie wystarczała moc seryjnych modeli , można było poddać swój samochód tuningowi w firmie DKM. Firma instalowała, gaźniki Holley`a kolektory Edelbrock`a nowe większe spojlery, ręczną 5-biegową skrzynię Doug Nash a nawet silnik Chevrolet`a o poj 406 cali3 i mocy 440 km! Samochód malowano w dwóch kolorach. Tak przygotowane auto w firmie DKM nazwano Macho Trans Am. Powstało ich bardzo mało i wszystkie są obiektami kolekcjonerskimi.

Całkowita produkcja Firebird`ów w tym roku wyniosła 116364 egz. W tym 41683 egz. podstawowego Firebird`a , 21719 egz. modelu S/E i 50962 egz. Trans Am`ów ( 7033 egz.z manualną skrzynią biegów) do tego należy jeszcze doliczyć 2000 sztuk specjalnego Recaro T/A.
 
 
1982 Pontiac Firebird Macho Trans Am.

W skrócie
Masz ciekawe amerykańskie auto lub motocykl?
Chcesz żeby pokazać go na naszych łamach?
Jeśli tak to skontaktuj się z nami poprzez e-mail.

Allegro - największe aukcje internetowe, najniższe ceny! Kup i sprzedaj!
Sonda
Które z najnowszych konceptów aut amerykańskich podoba Ci się najbardziej?