Flota handlowa stale rozwija swoje możliwości. Ten rodzaj transportu ma bogatą historię jako znaczący element światowej gospodarki. Optymalizacja przesyłek morskich została dynamicznie przyspieszona z chwilą wprowadzenia kontenera morskiego. <
Więcej pływających towarów z roku na rok?
Jak istotny jest transport morski w globalnej gospodarce, pokazują nie tylko liczby. Kraje bez dostępu do morza są mocno zainteresowane przemysłem morskim. Szwajcaria, choć to oczywiste, że wodny transport rozwija przede wszystkim z myślą o żegludze śródlądowej (między innymi: barki rzeczne na Renie, promy samochodowe) posiada aż 24 statki morskie. Czechy przez jakiś czas wykorzystywały część portu w Szczecinie, a do 2028 mogą stale korzystać z wynajmu części portu w Hamburgu. Znaczenie handlu drogą morską pokazało też zablokowanie Kanału Sueskiego w marcu 2021 przez megakontenerowiec „Ever Given”. Po tym jak jednostka ta znalazła się na mieliźnie liczącej 193 kilometry długości drogi morskiej, spowodowało to olbrzymie opóźnienia w dostawach towarów. Kanał jest najważniejszym połączeniem morskim pomiędzy Azją a Europą. Rocznie przepływa tą drogą nawet 19 tysięcy statków, przewożąc ropę naftową oraz inne towary. Zablokowanie tego korytarza wodnego spowodowało, że ponad 400 statków w obu kierunkach zmuszonych było ustawić się w kolejce. Firmy ubezpieczeniowe szacowały dzienny koszt zastoju związanego z katastrofą na kilkanaście miliardów dolarów. Tylko do Polski tygodniowo docierały przez Kanał Sueski towary o wartości około pół miliarda euro. Wartość ta nie uwzględnia towarów przywożonych do Polski przez porty zachodnioeuropejskie. Czterystumetrowy statek stojący w poprzek kanału po tygodniu został oswobodzony i połączenie żeglugowe wypełnił ponownie ruch tankowców i kontenerowców. Transport drogą morską pozostaje najtańszą formą przemieszczania towarów. W szczególności jeśli chodzi o duże gabaryty i przewóz, na który dostawca ma więcej czasu. Przemysł ten stale się rozwija. Regularnie rośnie liczba statków przewożących towary na falach oraz tonaż transportowanych dóbr. Flota morska przyrasta głównie o masowce i kontenerowce. Przewozy oceaniczne to rocznie około 11 miliardów ton. Przez najbliższe pięć lat przewiduje się na światowych wodach wzrost tonażu o około 3,4% rocznie.
Fenomen kontenera morskiego
Wymiary – (5,9 m x 2,35 m x 2,4 m), (12 m x 2,35 m x 2,4 m), (12 m x 2,35 m x 2,7 m) – to standardowe wielkości kontenera morskiego. Można w nim przewozić towary o masie od 9 do 29 ton. Przestrzeń tego stalowego pojemnika w ostatnich latach pobudziła wyobraźnię wielu architektów. Domy budowane z kontenerów są trwałe, tanie i gwarantują potencjalną rozbudowę, w związku z łatwym montażem i dopasowaniem modułów. To jak te elementy konstrukcyjne pobudziły wyobraźnię architektów, można sprawdzić na wielu zdjęciach w sieci. Dodatkowo tworzy się z nich nawet szpitale polowe. Jednak cały czas kontener morski zostaje głównym elementem układanki transportowej na morzach i oceanach. Te skrzynie służą przede wszystkim do spedycji drobnicy. Drobnica morska to forma transportu morskiego łącząca mniejsze ilości towaru w zbiorczą przesyłkę. Plusem tego rozwiązania jest cena oraz minimum formalności. Do przewozu drobnicy wykorzystuje się najczęściej specjalnie dostosowane jednostki – drobnicowce. Transport kontenerowy trwa jednak dłużej niż transport drogowy bądź kolejowy, a także wymaga rozładunku i przewiezienia towarów z portu do miejsca docelowego. Ta forma przewozu towarów cieszy się olbrzymią i stale rosnącą popularnością. Kontenery morskie są odpowiednio zaplombowane i chronione przed kradzieżą oraz wpływem czynników atmosferycznych. Transport kontenerowy obejmuje kilka różnych typów statków przewożących między innymi kontenery chłodnicze oraz przeznaczone do wysyłki żywności.