W początkach historii motoryzacji zderzaki służyły do tego, co sugeruje ich nazwa. Były to więc zwykle sztywne elementy wykonane ze stosunkowo twardej blachy, które miały znieść energię uderzenia i tym samym ochronić resztę maszyny przed uszkodzeniem. Z czasem jednak samochody stawały się coraz bardziej zaawansowane i osiągały coraz wyższe prędkości. Wtedy okazało się, że sztywny zderzak może i co prawda chroni samochód, ale w przypadku kolizji wywołuje też duże przeciążenia, które są bardzo niebezpieczne dla osób znajdujących się wewnątrz samochodu. Inżynierowie wpadli więc na pomysł tworzenia zderzaków w taki sposób, aby odkształcały się podczas zderzenia i dzięki temu przejmowały na siebie przynajmniej część energii uderzenia.
Bezpieczeństwo pieszych – najważniejszy element
Mało kto myślał jednak o pieszych i ich bezpieczeństwie. Takie podejście pojawiło się dopiero w ostatnich dekadach, a systemy chroniące pieszych wciąż są dla wielu osób nowością. Sytuacja ta ulega jednak zmianie, między innymi dzięki regulacjom unijnym, które prawnie określają to, jakie właściwości mają mieć zderzaki w nowo produkowanych samochodach i jakie systemu muszą być w nich umieszczone. Dzięki temu widać wyraźnie w statystykach, że odsetek wypadków, w których pieszy zginął w wyniku potrącenia spada.
Jak jednak budowa zderzaka może wpływać na śmiertelność w wypadkach z udziałem pieszych? Obecnie produkowane zderzaki, takie, jak te, które można znaleźć na stronie z częściami signeda.pl, mają odpowiednio wyprofilowany kształt i są produkowane ze skrupulatnie dobranych materiałów. Zderzak więc w chwili uderzenia kieruje ciało poszkodowanego w taki sposób, aby zminimalizować skutki zderzenia, a materiały, z jakich nowoczesne zderzaki są produkowane charakteryzują się odpowiednią twardością i sztywnością. W związku z tym popularny kiedyś metal ustępuje miejsca plastikom, gąbkom czy włóknom, a metal, taki jak aluminium jest tylko wzmocnieniem.
Zderzaki w nowoczesnych samochodach
Co więcej, zderzaki w nowoczesnych samochodach mają własne strefy zgniotu, które odkształcają się w z góry założony sposób, przejmując na siebie część energii uderzenia i minimalizując uszkodzenia w dolnej części ciała poszkodowanego.
Materiał zewnętrzny